2016. április 30., szombat

Bevezetés




Click here for English version

A régi időkben még Enterprise 128-as számítógépen írogattam dallamokat. Ezeket a dallamokat basic programként vagy egy zeneszerkesztő program kimenthető fájljaként mentettem el. Fájlnévnek általában a dallam írásának idejét (év, hónap, nap) adtam meg. A modern PC-s időkben valamiért ez már nem megy, és így nem is tudom visszakövetni, melyik zenét mikor írtam. Elsősorban ezért döntöttem úgy, hogy blogban vezetni fogom tevékenységemet. Ezt ki is egészíthetem azzal, hogy melyik szólamot írtam előbb, melyiket később, hogyan jött az ihlet, mit hogyan állítottam be a zeneszerkesztő programban és hogyan másképp akartam először, stb., ami elsősorban számomra lesz hasznos.

Rövid történetem:
Zeneszerkesztői tevékenységem eddigi története három fő fázisból áll: 1. Az Enterprise-os idők, 2. A Cakewalk Express és a Yamaha, 3. Az FL Studio.
1. Mint írtam, legelőször Enterprise 128-as számítógépen írtam dallamokat. Ezt a számítógépet 1985-ben gyártották, három csatornán (három szólamban) tudott hangot kiadni, mindegyik csatorna ún. négyszögjelet használ, ami a hangzást illeti (tipikus számítógépes hangzás). Van ezen kívül egy zajcsatorna is, melynek hangmagassága nem változtatható, ezen ún. fehér zaj tud szólni, ami leginkább adáshiba esetén a tévé sistergéséhez hasonlít.
A zenék egyik felét basic programként írtam meg, többek között a restore, sound, data parancsok felhasználásával. A zenéim másik felét a Soundtracker 2.1 című programmal írtam. Itt digitális hangmintákat lehetett megszólaltatni. Erre a számítógépre zenéim kb, 95%-át egyetlen szólamban írtam.
Nagyon durván kb. 1988-tól írogattam dallamokat ezzel a számítógéppel, 1999-ig. 2000-ben lett PC itthon, így a zeneszerkesztést ezzel folytattam. Az Enterprise 128-as számítógéphez létezik PC-re emulátor, amit egyébként gyakran használok, de csak ritkán zeneszerkesztésre. Még valamikor 2014-ben írtam egy játékprogramot erre a gépre, ahhoz írtam a hangeffekteken kívül pár zenét is. Valamikor 2010 környékén előkerült ehhez a géphez egy zeneszerkesztő program, amit korábban nem ismertem, ez a Rockdigi, amivel (8 bites) digitális hangmintákat lehet használni négy csatornán, még ezzel írtam pár zenét a 21. század hajnalán, de ezek is inkább remixek
2. 2000-ben a zeneszerkesztő programok közül a Cakewalk Express nyerte meg a tetszésem, különböző tracker programokkal nem jutottam sokra. Akkor a Windows 95-re valami ősrégi midi volt, ennek a hangzását felhasználva elsősorban remixekkel próbálkoztam, és egyetlen saját szerzeményre emlékszem. Újszerű volt, hogy itt már akárhány szólamban lehet írni dallamot.
Pár évvel később jött a Windows 98 és a Windows ME, és erősebb számítógép, ami elbírta a hangkártya CD-jén lévő Yamaha SXYG midi drivert, ennek hangzása aránylag jól (?) megközelíti a valódi hangszerek hangzását, ami azt jelenti, laikus nem veszi észre, hogy nem igazi hangszerek szólnak. Ezzel már egész sok dallamot írtam, és részben a még Enterprise-ra írt dallamaimat írtam tovább, dolgoztam fel több szólamban. Eddigi "zenei pályafutásom" csúcsát a Cakewalk Express és a Yamaha SXYG driver kombó jelentette, mert könnyedén tudtam akár nagyon összetett, sokszólamú, változatos (tehát nem ugyanaz ismétlődik sokáig, mint pl. a techno zenében) zenéket írni.
3. A számítógép belsejét időnként cserélgetni kell, új operációs rendszerek jönnek. Az új hangkártyához már nem lehetett a Yamaha drivert feltelepíteni, a másik Yamaha driver pedig kicsit másképp szólt. A Windows XP Yamaha driverének hangzása még jobban eltért a megszokottól. Részben emiatt, részben azért, mert a szintetizátoros hangszeres zene nem igazi hangszeres zene és nem az igazi, áttértem az FL Studióra. A zenék írása nálam mindig szorosan kapcsolódott a számítógéphez, így úgy gondoltam, az elektronikus zene irányába kellene elmennem. Az elektronikus zene nem próbálja hűen utánozni igazi hangszerek hangzását, ezáltal nem olyan mesterkélt, hanem külön műfaj a saját, egyébként jól kidolgozott és változatos hangzásvilágával. Durván 2010 óta használom az FL Studiót, annak is a próbaverzióját. Talán meglepő, de a próbaverzióval is egész jól elvagyok. A zenét magát a Cakewalk Express-szel írom, és ebből importálom az FL Studióba a midit. Az FL Studióban csak a hangzásokat (hagyományos értelemben hangszereket) kell az egyes szólamokhoz hozzátársítani. Amit az FL Studióval csinálok, azt elmenteni nem tudom, de erre nincs is feltétlen szükség, mert a hangzások beállítása nem nagy dolog. Az FL Studióval általában egy leültömben végzek egy zeneszám szerkesztésével, de olyan is van, hogy nem. Ha túl sok mindent kell külön beállítgatni a hangzással és nem tudok egy leültömben végezni egy zeneszámmal, akkor van "gond". Soha nem használok több patternt, mindig csak egyet, aminek sok hátránya van, a végeredményre nézve sem előnyös, de ezt a módszert már nagyon megszoktam. Ezért is írtam, hogy a csúcspontot a Cakewalk Express és a Yamaha jelentette, mert itt semmi sem szabott határt a szerkesztésnek. Kezdem most már belátni, hogy az FL Studio próbaverziója kevés, csak hát a teljes verzió nem túl olcsó. Így jelenleg általában kevésbé változatos zenéket írok, mint a 2000-es években. Zeneileg tehát nem hozom azt, mint korábban, ennek ellenére több laikusnak jobban tetszett egy FL Studióval írt, kevésbé változatos művem, mint amit sokkal több munkával, több zenei tudást felhasználva írtam régebben. Az egyikük nem is laikus, hanem zenekarban játszik, és a kevésbé kidolgozott, techno szerű feldolgozását jobban kedvelte egy zenémnek, mint a nagyon sok szólamú, szinte barokkos bonyolultságút.

Röviden ez a történetem. A fentiek természetesen nem jelentik azt, hogy az elektronikus zenével a dallam és a zenei kidolgozottság háttérbe kell, hogy szoruljon. Még nem tudom, hogyan, de hozni szeretném a zeneileg alaposan kidolgozott színvonalat az elektronikus hangzásokban is. Még ha akár techno-trance hangzásokat is bevonok, az nem mehet a dallamosság, kidolgozottság rovására. Talán mindig is szerettem volna a komolyzene összetettségét és a modern zene könnyedségét egyszerre megvalósítani, és valami ilyesmi lesz a célom továbbra is. Minél változatosabb, összetettebb dallamok, többszólamúság, ismétlődések elkerülése valamennyire, mindezt minél változatosabb hangzásvilággal. Foglalkoztat még az elektromos gitár és az egyéb elektronikus hangzások egyidejű megvalósítása, eddig ilyennel nem nagyon találkoztam, pedig biztos sok példa van rá. Itt megint jön a probléma, hogy az FL Studio aránylag jól (?) tudja az elektromos gitár hangját utánozni, de mégse tökéletesen. Mindenesetre, talán furcsa módon a klasszikus zenét, a rockot és az elektronikus zenét (többé-kevésbé akár a techno-t) igyekszem ötvözni szerzeményeimben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése