2016. május 2., hétfő

Rockytec, avagy Punk-rocky acid techno-trance song, avagy Pleiades

Címet adni a szerzeménynek sokszor probléma. A "rockytec" nevet találtam ki ahhoz, hogy a készülő mű részeit elmentsem wav fájlokba, mert ugye a mentéshez valamit sürgősen ki kellett találni. Ez a fantáziadús név arra utal, hogy ebben a szerzeményben van egy kis rock és egy kis techno is. Már amennyire ezt sikerült összedobni egy éjszaka alatt. Május 2-án, fél napon át csak gondolkodtam, milyen címmel rakjam fel az egészet a Youtube-ra, és milyen képet keressek hozzá. Végül a Plejádok csillagkép mellett döntöttem. Pontosan nem emlékeztem, hogyan is néz ki ez a csillagkép, de ahogy eszembe jutott, hogy "Plejádok", azonnal eldöntöttem, hogy ez a kép lesz és kész. Jobb híján a szerzeménynek is ez lett a címe, amit nem bánok. A kissé trance techno-szerű dallam mindenképpen valami csillagképet juttatott az eszembe, viszont a rockos hangzás ezzel szemben állt, de azért nem lett rossz végül az elnevezés. A dallamosság miatt enyhe punk zene beütést érzek a szerzeményben, de sok benne az ismétlődés is (némi acid jelleg) és trance elemek is előfordulnak, ezért lett az egyik (másik?) címe, hogy Punk-rocky acid techno-trance song. Kicsit szokatlannak, különlegesnek tartom a többszólamúságot, ami ezekre a műfajokra talán nem jellemző, inkább komolyzenei hatást kelt enyhén. (Már persze az a kevés többszólamúság, ami időnként ismétlődik, tehát ez messze áll egy komolyzenei mű kidolgozottságától.)


A zene megírásának menete a következő volt:
Csütörtök délután eszembe jutott egy ősrégi szerzeményem, amit talán 1995 környékén rittyentettem össze az Enterprise 128-as számítógép Soundtracker programjával. Akkor nagyon megörültem, hogy egy 8 bites torzított gitár hangmintának lehet a hangmagasságát változtatni, és pár dob hangmintát mellé dobálva valami zúzós rockhoz hasonlót kreálni. Ez a "zúzós rock" természetesen azt jelenti, hogy ugyanaz ismétlődik nagyon sokáig, közben néha más is előfordul ez-az. (Egyszer majd felrakok minden hivatkozott szerzeményt a Youtube-ra és belinkelem ide, úgy mégis könnyebb követni, miről van szó.) Szóval ez a szerzeményem jutott eszembe, és gondoltam, az FL Studio FL Slayer pluginjával megpróbálom élethűbb hangzással feldolgozni. A szerzeményt el tudnám képzelni igazi elektromos gitáron, jó hangzással, de az FL Slayerben valahogy nem igazán találtam meg azt a hangzást, amit kerestem. (Ugyanígy voltam egyébként régebben pl. a pizza.sam és az outlaw.sam nevű hangmintákkal, nem igazán tudtam az FL Studióban megfelelően pótolni őket a lehetséges beállításokkal.) Amihez anno a Soundtrackerben egyetlen hangmintát használtam fel, azt most 3 gitárral oldottam meg: az egyik az FL Slayer alapbeállítása, és a Power Chords-ot választva kvintek szólnak. A második a Power Metal beállítás, melynek valahogy magasabb a hangszínezete, természetesen szintén Power Chords beállításokkal, tehát ugyanúgy kvintek szólnak két különböző beállítású torzított gitáron, az egyiken kissé balról, a másikon kissé jobbról. Ezen kívül lent a Dry helyett MST:Dub Delay-t állítottam be, ez nem tudom, micsoda, de jobb lett számomra a hang. A harmadik gitárnak a pontos beállításait már nem tudom, de a lényeg, hogy ott "none" volt a beállítás, tehát nincsenek akkordok, kvintek, csak egy szál hang egyszerre szólóban, ez középről szól.
Egyebet is átállítottam a gitárokon, így a Power Metal gitáron a Hold-Off-ot kikapcsoltam, hogy ne szóljon tovább, mint amennyit a kotta jelöl. A mély-közép-magas beállításokat is módosítottam, a magasból lejjebb vettem. A beállításokat elmentettem a két gitárra:
Alapbeállítású gitár kvint hangzatokkal:
Power Metal:
A Damp gombbal mindig átállítom, mennyi idő alatt csengjen le a hang. Ha a maximumra van állítva, az nagyon nem jó, sokkal valósághűbb, ha ehhez képest leveszek belőle.
Most először használtam az FL Slayerből basszusgitárt is. Elég nagy a választék, bár egyik sem az igazi szerintem. A Yamaha basszusgitárjai jobbak voltak, persze ott sok mindent nem lehetett rajtuk állítani, azaz jóformán semmit. Az FL Studio BooBass pluginjával elérhető basszusgitár hangzás talán jó lenne, de bizonyos frekvenciákon alig hallatszik (bár lehet, ez realisztikusabb, nem nagyon értek a basszusgitárokhoz - talán én akarok túl mély hangokat?), ezért számomra felejtős.

A midi fájl dátuma szerint április 28-án, 16:38-kor kezdtem a munkának, és a fájlt legutoljára április 29-én, 0:55-kor módosítottam, a legutolsó wav fájlt április 29-én 1:30-kor (éjjel) exportáltam az FL Studióból. Ekkortájt kezdtem olyan álmos lenni, hogy már ülve szinte elaludtam, így elmentem aludni. Mivel még hátra volt a mű vége, a gépet éjszakára bekapcsolva hagytam, hiszen az FL Studio próbaverziójával menteni nem tudok. Pénteken délelőtt egy tanuló jött angolozni, gondoltam, nem árt, ha alszom is előtte azért. Amikor elment, akkor fejeztem be a munkát. Április 29-én délelőtt 11:30 és 12:28 között exportáltam a maradék wav fájlokat, ezekben már csak az a harang szerű hang van (talán Tacobell), amihez aláfestésként szólnak a torzított gitárok, és a hypersaw, természetesen a Sytrus-ból. A szerzeményt nem folyamatosan írtam, hanem közben mást is csináltam, talán ezért is húzódott el ennyire.

A torzított gitár alapszólam megvolt már kb. 1995 óta az Enterprise-ról. Sokat variáltam a gitárok és a basszusgitár hangzásával, de úgy érzem, nem értem el azt vele, amit szerettem volna. A basszust nem volt nehéz hozzáírni az eredetihez, szinte ugyanazok a hangok szólnak benne, mint a gitáros főszólamban. Próbáltam ritmusgitár kíséretet hozzátenni a basszus alapból, de amikor a Damp-ot úgy állítom be, hogy nagyon rövid legyen a lecsengés, a hangmagasság is kissé megváltozik, és úgy hangzott az egész, mintha hamis lenne. Próbáltam Damp nélkül egyszerűen csak rövidebb hangokkal megoldani, de az se hangzott jól. A fejemben ott volt a hangzás, de nem tudtam megvalósítani, de talán nem is annyira fontos.
Ez a gitáros főszólam természetesen csak kíséret lett végül, még ha 1995-ban ezt főszólamnak is szántam volna. Gyakran bedobom a nagyon egyszerű módszert, hogy az alaphangot (ami általában a basszus hangja is) magas hangként is megszólaltatom, mintha ez egy szólam lenne, nagyon minimális változtatással, kiegészítéssel. Ha jó hangzást sikerül találni hozzá, egészen jó, bár önálló szólamnak nevezni túlzás. A Sytrus-ból a Celestial-t használtam fel erre, a zene egy részében ez is szól. Ami a gitárokon szól, azt is betettem még magasabb hangfekvésben is, végül a Bassline Square felhasználásával. Sokat kísérleteztem ezekkel is, mivel hangzik jól. De ez igazából semmi, gyakorlatilag semmit nem írtam ezzel hozzá az eredetihez, csak ugyanaz szól, csak kicsit magasabban. Utána kezdtem egy valódi szólamot összehozni, amit eredetileg szólógitárnak szántam volna, de végül többféleképpen megszólal (a fent említett Tacobell és Hypersaw), csak gitárként nem. Ennek a szólónak az első 20 hangját elsőre egyből eltaláltam és változatlan maradt, a motívum utolsó hangjával variáltam sokat, hogy mi legyen. Sokszor éreztem hamisnak az összképet, annak ellenére, hogy elvileg minden hang passzolt a basszushoz és a kvintekhez. A szóló második motívumával már sokat variáltam, mire belőttem úgy, hogy illeszkedjen is a kísérethez és önmagában is "értelmes" legyen. Kicsit meglep, hogy olyan spontán írtam be a szóló elejét és teljesen használható lett. Ilyenkor az ember igyekszik az adott basszushoz, hangnemhez illeszkedő hangokat találni, és variálni a hosszú és rövid hangokat (többnyire negyedeket, nyolcadokat, de jelen esetben nyújtott negyed is előfordult itt, ami nálam nem gyakori, itt most az 1995-ös "dallamhoz" igazodás "ihlette" ezt). A szóló elején vannak a hosszabb hangok, a motívum második felében rövid hangok egymás után, a motívum harmadik felében újra hosszabb hangok, utána megint rövidek. Amikor dallamot ír az ember, még nem tudja, mi lesz belőle, valahol a hosszabb, valahol a rövidebb hangokat csoportosítja talán, amiken később lehet még csiszolni.
 
A szóló eleje picit emlékeztet a Magyar Népmesék rajzfilmsorozat főcímzenéjére, mert ott is a hosszabb hangok vannak a motívum elején, utána jön több rövid. Elsőre azt mondanám, nagy hatással volt rám ez a főcímzene, de mivel ez nem tudatos, inkább úgy érzem, ösztönösen véletlenül pont hasonló lett kicsit az elrendezése.
A szólóban nekem az tetszik, hogy dallamos, és jól illik a trance dallamvilágába, jól hangzik a hypersaw-val megszólaltatva. Utólag betettem ezt a dallamot a zene elejére is indításnak, ott a Square purity hangzást használja. Sokat gondolkoztam azon is, hogyan kezdődjön maga az egész zene. Először arra gondoltam, csak a szólógitár szóljon a három gitár közül, melyekről fent írtam. Végül így oldottam meg. Attól tartok, túl halk lett az eleje, és túl hangos a dobolás, ami közben belép. Az Improvised bongos-t se nagyon használtam eddig dobnak, mindig valami tuc-tuc volt, de most ez egész jól illene az egészhez, zeneszerűvé varázsolja. A közepén és a végén a Tamal-t használtam fel dobnak, ehhez a végén már csak a hypersaw szól egy szál szólógitárral. A Tamal-ból ilyenkor mindig kiveszek minden mást, ami nem dob, bár néha a basszusa is jól felhasználható. Az alternatíva a Gasmatron, melyben enyhébb a dob. Sajnos nem találtam még az FL Studióban megfelelő dobokat rock zenéhez, de még a gitárok is hagynak némi kívánnivalót maguk után.

Itt most konkrétan szembesültem az FL Studio próbaverziójának hátrányával, hogy nem lehet menteni. Kéne folytatni a zenét, a szólót tovább kéne írni, másik szólót kéne írni, a szólóban is lehetne több szólam, esetleg tercpárhuzam. Kezdetnek ez talán nagyon jó, amit csináltam, de ez inkább csak az eleje lehetne egy nagyobb műnek. Tény, hogy nem lehet egy szerzeményt egy éjszaka és utána másnap 1 óra alatt írni meg készre. Kell szünetet hagyni, egy napot, vagy akár egy hetet, hónapokat, éveket, mikor mennyit, mire folytatja az ember. Az FL Studio próbaverziójával erre szűkösek a lehetőségek. De ha egymástól jobban elhatárolható részekből áll egy zene, akkor ezzel sincs gond, így megírható több részletben is. (Ha valóban ZENÉT akar írni az ember, akkor az itt kezdődne.) A szerzeményem, amiről most a bejegyzés szól, lényegében össze van csapva. Kéne sok szabadnap és ihlet, és kikapcsolás nélkül a számítógéppel sok mindent meg lehetne csinálni.

Április 30-án, amikor a fentieket írtam, nagyon elégedetlen voltam a szerzeményemmel. Zeneileg sok mindennel lehetne bővíteni (bár modern zenének megteszi), de nem is ezért. A hangzásokat gyérnek éreztem, ahogy az FL Studióból kimentett wav fájlokat visszahallgattam. Kb. 20-30 wav fájlt mentettem ki, melyeket ma (május 2.) raktam össze egyetlen zenévé. Ahogy összeraktam és közben hallgattam, egész jónak tűnt. Az április 30. és május 2. között eltelt idő alatt kiszállt a fejemből az egész hangzásvilág, és ahogy visszakerült, nem úgy hatott, mint 1-2 napja.
Fejhallgatóval más a hangzás, mint hangszóróval. Fejhallgatón hallgatva írom a zenéket, és később hallgatom meg hangszórón. Nehéz eldönteni, melyikhez igazítsam a különböző szólamok hangerejét, máshogy szól a basszus fejhallgatóval, mint hangszóróval, máshogy szól minden.

Azt a következtetést vonom még le, hogy főszólamnak torzított (mély) gitárhangot betenni FL Studióval nem szerencsés, mert eléggé érződik a mesterkélt hangzás. Ha más is szól közben, úgy elmegy.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése